Skip to main content

Branża FMCG

Branża FMCG

Branża znana jako FMCG od dawna przeżywa rozkwit. Polacy kupują coraz więcej towarów spożywczych czy kosmetyków, coraz większe jest więc zapotrzebowanie na osoby, które takie towary wymyślą, wyprodukują czy dostarczą do sklepów.

Twoje codzienne zakupy polem rywalizacji firm z branży FMCG
FMCG, czyli Fast Moving Consumer Goods, to sektor gospodarki obejmujący tzw. towary szybko zbywalne, zwane również towarami pierwszej potrzeby. Tą nazwą określa się produkty należące do bardzo szerokiej grupy: produkty spożywcze, napoje i alkohole, wyroby tytoniowe, kosmetyki i artykuły higieny osobistej, artykuły chemiczne na użytek gospodarstw domowych, leki sprzedawane bez recepty. Są to produkty, których jednostkowa cena nie jest wysoka, a kupowane są w masowych ilościach. Stąd ich inna polska nazwa - towary szybko rotujące, gdyż szybko znikają z półek sklepowych, dlatego też trzeba je często do sklepów dostarczać. Zdecydowana większość produktów, które możemy kupić w sklepie spożywczym, super i hipermarketach należy właśnie do grupy towarów szybko rotujących. Ważne dla branży FMCG jest również to, że są to towary kupowane właściwie codziennie. Klienci bardzo często podejmują decyzję, i to nie zawsze na podstawie racjonalnych przesłanek. Nie zastanawiają się bowiem przy wyborze jogurtu, szminki czy piwa tak długo, jak zastanawialiby się przy wyborze telewizora czy drogiego roweru. Dlatego też producenci muszą nieustannie walczyć o dobrą ekspozycję swoich towarów w sklepach, muszą także nieustannie oferować swoim klientom nowości, podążając za trendami konsumpcyjnymi bądź wręcz je tworząc. Firmy z branży FMCG rywalizują więc, wprowadzają coraz to nowe produkty, kopiują rozwiązania rywali, intensywnie badają rynek i wdrażają coraz to nowe strategie marketingowe.

Kto może pracować w branży FMCG?
Dynamika rynku FMCG oznacza, iż pracownicy tej branży nie mogą sobie pozwolić na odpoczynek - albo są w trakcie kampanii sprzedażowej, albo do kolejnej się przygotowują. Lojalność konsumentów jest niewielka - nie ponoszą bowiem dużego ryzyka finansowego, kupując nieznany sobie rodzaj herbaty czy dezodorantu, a nawet deklarują coraz większą chęć do eksperymentowania. Oznacza to, że praca w tym sektorze oznacza nieustanne nowe wyzwania, wymagające kreatywności, niestandardowego podejścia i doskonałego wyczucia potrzeb klientów. Wymagania te muszą spełnić właściwie wszystkie osoby pracujące w firmie z branży FMCG - zarówno pracownik działu badań, tworzący bądź rozwijający produkty (np. nowe smaki wyrobów spożywczych), jak i pracownik działu marketingu, badający rynek i tworzący nowe kampanie rynkowe, pracownik działu logistyki, dbający o to, aby odpowiednie produkty trafiły w odpowiednim czasie do odpowiednich sklepów, wreszcie sprzedawca oraz przedstawiciel handlowy, których zadaniem jest ekspozycja towarów w sklepach oraz zachęcenie konsumentów do zakupów.
Zarówno rynkowi giganci, jak i małe firmy z sektora FMCG poszukują pracowników o zbliżonym profilu:
- dynamicznych,
- pewnych siebie,
- odpornych na stres,
- gotowych do ciężkiej pracy,
- umiejących radzić sobie w ciężkich i niestandardowych sytuacjach,
- potrafiących pracować pod presją czasu i wyniku,
- kreatywnych,
- potrafiących pracować w grupie,
- łatwo nawiązujących relacje interpersonalne,
- zmotywowanych do pracy,
- ambitnych.

Rynek pracy - od przedstawiciela handlowego po marketingowca

Polski sektor FMCG, którego wartość wynosi co najmniej 200 mld złotych, rośnie bardzo szybko. Ten wzrost można zauważyć chociażby w ofertach pracy. Oczywiście najbardziej widoczne są oferty pracy w dużych, międzynarodowych koncernach, które dysponują ogromnymi funduszami na pozyskiwanie nowych pracowników. Jednakże również mniejsze firmy ciągle poszukują nowych pracowników.

Najbardziej widoczne jest zapotrzebowanie na przedstawicieli handlowych. Oczywiście nie może bez nich istnieć żadna firma, ale firmy z sektora FMCG potrzebują ich wyjątkowo dużo. Wymaga tego specyfika branży - towary szybko rotują na półkach sklepowych (a niektóre się po prostu psują), jest ich gigantyczna różnorodność (np. kilkadziesiąt marek każdego rodzaju kosmetyków czy produktu spożywczego), pojawiają się coraz to nowe promocje czy wyprzedaże. Do realizacji planów marketingowych konieczna jest więc istna armia przedstawicieli handlowych. To oni mają najbliższy i najczęstszy kontakt z klientami, dlatego też wymaga się od nich doskonałych umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji. Konieczna jest również umiejętność odgadywania potrzeb konsumentów.

Wynagrodzenie przedstawiciela handlowego jest ściśle powiązane z wynikami, jakie osiąga, dlatego też praca w tej branży jest idealna dla osób ambitnych, zmotywowanych, lubiących widzieć efekty swojej pracy. Zapotrzebowanie na przedstawicieli jest olbrzymie, dlatego też łatwo jest nim zostać, znacznie jednak trudniej jest osiągnąć w tej pracy sukcesy. Potrzeba do tego naprawdę dużo wysiłku, a także umiejętności pracy w warunkach stresu i presji na wyniki. Firmy FMCG potrafią docenić swoich najlepszych pracowników, oferując im – oprócz służbowych samochodów do użytku prywatnego - również bardzo atrakcyjne premie i prowizje. W zależności od okolicy, w której pracują, niektórzy przedstawiciele handlowi (zwłaszcza zajmujący się lekami) mogą zarobić nawet ponad 10 tys. złotych brutto. W przypadku osób zajmujących się produktami spożywczymi bądź środkami higieny osobistej zarobki są znacznie niższe, w granicach 2 – 3 tys. brutto.

Produkt, o który będzie dbał przedstawiciel handlowy, musiał uprzednio przejść przez dział marketingu. To tam wymyśla się jego nazwę, opakowanie, sposoby promocji, określa cenę czy wreszcie określa grupę docelową konsumentów. Specjaliści ds. marketingu muszą więc zbadać potencjał rynku (czy jest na nim miejsce na kolejny jogurt o określonym smaku), muszą określić, jak będzie wyglądało jego wprowadzenie na rynek (np. sponsorowanie jakichś wydarzeń czy drużyn sportowych), muszą także na bieżąco analizować wyniki sprzedaży i reagować na jakiekolwiek zagrożenia.

Oczywiście największą grupą pracowników w dziale marketingu są osoby z kierunkowym wykształceniem, jednakże można tam znaleźć również liczne osoby bez takiego przygotowania. Oprócz wiedzy zdobytej na studiach liczą się bowiem również kreatywność, otwartość na nietypowe rozwiązania czy umiejętność pracy w grupie. Niezbędna jest również umiejętność pracy pod presją czasu - konieczna zwłaszcza przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek.

Zarobki pracowników działu marketingu również w znacznej mierze zależą od osiągniętych wyników. Nie ma oczywiście prowizji od sprzedaży, tak jak to jest w przypadku przedstawicieli handlowych, ale bardzo istotne są okresowe premie. Podstawowa pensja osoby zajmującej się marketingiem może wynosić od 2,5 - 3 tys. złotych brutto w małych firmach i na niższych stanowiskach po 5-7 tys. brutto na stanowiskach średniego szczebla w dużych korporacjach. Oczywiście zarobki managerów są znacznie wyższe.

Firmy FMCG są bardzo dobrym miejscem pracy dla młodej, niedoświadczonej osoby. Pracodawcy na początku kładą przede wszystkim nacisk na umiejętności "miękkie" kandydatów. Każdy, który poradził sobie na tak trudnym rynku, da sobie również radę z innymi produktami. Doświadczenie zdobyte w tej branży może więc procentować w dalszej karierze zawodowej.