Skip to main content

Strategia poszukiwania pracy - bądź optymistą

Strategia poszukiwania pracy - bądź optymistą

Odpowiednie nastawienie w czasie poszukiwania pracy jest Twoim głównym sprzymierzeńcem.

Kilka wskazówek, jak być optymistą:

  • Jeśli masz skłonność do pesymizmu, przyznaj się do tego przed sobą i podejmij działania, aby zmienić postawę na bardziej pozytywną.
  • Bądź świadomy/-a siebie. Czy postrzegasz siebie jako osobę “doświadczoną” czy “starą”? To duża różnica i w rezultacie może zaważyć na wyniku rozmowy. Tylko od Ciebie zależy, jak się zaprezentujesz.
  • Postaw sobie realistyczne cele i nagradzaj siebie, po ich osiągnięciu. Takim celem może być wysłanie pięciu aplikacji dziennie lub nawiązanie pięciu nowych kontaktów.
  • Szukanie pracy to kwestia uporu i szczęścia. Na pewno gdzieś tam jest Twoja wymarzona praca, tylko Ty jeszcze jej nie znalazłeś/-aś. Dzięki wytrwałości na pewno ją zdobędziesz.
  • Wyobraź sobie, z kim chciał(a)byś pracować, gdzie ta praca będzie i co będziesz tam robić. Podczas rozmowy łatwiej będzie Ci wyobrazić sobie siebie w pracy na danym stanowisku. Twoje nastawienie będzie widoczne i jest duża szansa, że udzieli się pracodawcy.

STRATEGIA POSZUKIWANIA PRACY W TRUDNYCH CZASACH

Poszukiwanie pracy to wyzwanie w każdych czasach, a tym większe w czasach spowolnienia gospodarczego. W tej sytuacji spokój, cierpliwość i proaktywne nastawienie na pewno pomoże.
Określ swoje cele – Poświęć czas i energię tylko tym ofertom, którymi jesteś naprawdę zainteresowany/-a.
Skoncentruj się na branżach, które się rozwijają – Aplikuj do firm w dobrej kondycji finansowej.
Zwiększ zakres poszukiwań – Jeśli myślisz o zmianie branży, to może okazać się dobry moment. Sprawdź, jakie umiejętności się w niej liczą i przeanalizuj umiejętności wymagane przez firmę, do której aplikujesz.

NETWORKING BUDOWANIE SIECI KONTAKTÓW

Networking jest jedną z najważniejszych strategii w szukaniu pracy. Poniżej kilka wskazówek, jak podszkolić umiejętności networkingowe.
Bądź na bieżąco – Bądź gotowy/-a poznawać nowych ludzi. Nigdy nie wiadomo, gdzie i kogo poznasz. Każda znajomość może okazać się później cennym kontaktem.
Zacznij już teraz – Efektywny networking to podtrzymywanie kontaktów przez cały czas, nawet jak masz dobrą pracę.
Najważniejsze są wizytówki – Jeśli właśnie zmieniasz pracę i nie masz aktualnych wizytówek, rozważ ich wydrukowanie. Przygotuj również wizytówki elektroniczne.
Pamiętaj o podstawach – Uśmiechaj się, nawiązuj kontakt wzrokowy i uważnie słuchaj swoich rozmówców.
Bądź proaktywny/-a – Jeśli usłyszysz „Przykro mi, lecz w tej chwili nie mamy wolnych etatów”, skorzystaj z szansy i zadaj kolejne pytania. Czy w najbliższej przyszłości pojawią się nowe możliwości? Czy słyszał Pan/-i o dostępnych ofertach w branży?, Czy słyszał Pan/Pani z kim warto się skontaktować? Twoja wytrwałość pokaże prawdziwe zainteresowanie, a rozmówca może wpaść na nowe pomysły.
Zrewanżuj się – Kiedy zdobędziesz już wymarzoną pracę, pamiętaj o tym, żeby odwzajemnić przysługę i pomóc komuś innemu.
Pozostań w kontakcie – Po każdej rozmowie podziękuj mailem lub telefonicznie. Daj znać tym, którzy Ci pomagają, napisz jak idą Twoje poszukiwania, czy ich sugestie zadziałały. Poinformuj ich
o znalezieniu pracy.