Skip to main content

Exit Interview

Exit Interview

Exit Interview (lub może nieco niezbyt fortunne: "rozmowa na wyjście" czy "kwestionariusz wyjściowy") powoli wkracza w rzeczywistość polskich firm. Powoli, bo ciągle wisi nad nim pytanie: czy rozmowa o sytuacji w firmie z pracownikiem, który dobrowolnie zdecydował o odejściu z danej organizacji ma w ogóle sens?

Moje doświadczenia z kilkunastu prowadzonych w ostatnich miesiącach projektów pokazują, że dla wielu firm, zwłaszcza tych, które w codziennej działalności nie mają zbyt wielu okazji do zebrania informacji zwrotnej, jest to jedyna szansa na konstruktywny feedback i poznanie nieznanych dotąd faktów.

Osoba odchodząca z organizacji nie będzie się już martwiła, czy komuś swoją opinią "nadepnie na odcisk" i doprowadzi np. do konfliktu w zespole. Możemy poznać wówczas naprawdę trudne, czasami niewygodne informacje dotyczące funkcjonowania poszczególnych działów, procedur i panujących relacji (w jednej z firm pracownik opowiedział o swoim przełożonym, który miał zwyczaj dzwonić późnym wieczorem do swoich pracowników i, nie przebierając w słowach, "motywować" do zwiększonego wysiłku w pozyskiwaniu nowych klientów).

Exit interview może przynieść też realne korzyści wizerunkowe - odchodzący pracownik ma szansę dać mniej lub bardziej konstruktywny feedback, poczuć się ważny i doceniony (w jego odczuciu czasem po raz pierwszy  –  ktoś  go  wreszcie  wysłuchał).  Aby efekt takiej rozmowy był jak najlepszy, trzeba się do niej solidnie przygotować zarówno technicznie (formularz pytań, lista spraw do omówienia), jak i psychicznie (zapewnić klimat do szczerej rozmowy oraz mieć gotowość do przyjęcia nawet bardzo nieprzychylnej informacji zwrotnej).

Największym zagrożeniem dla exit interview wydaje się być "grzech zaniechania" - kiedy wyniki takich rozmów lądują głęboko w szufladzie, zniechęca to kolejnych rozmówców, przekonanych, że w tej organizacji nic już się nie zmieni i utwierdza w przekonaniu, że podjęli słuszną decyzję odchodząc (albo wzmacnia myśl o odejściu). A przecież może to być doskonały materiał do pracy nie tylko dla działu HR. 

Anna Subczyńska, Kierownik projektów Exit Interview

www.dbm.pl


Back to top